title>Carina-snurrig som få. -

Ett litet steg ska uppskattas! Och, Alex kan!

Jag har glömt att berätta en sak....Alexander har lärt sig cykla!!! Det trodde jag skulle ta ett bra tag till faktiskt. Det är inte helt enkelt att lära ett OCD barn att cykla eftersom varje handling och felsteg, för han innebär döööööden direkt utan att passera gå. Han cyklade 3 meter sen stannade han, kollade däcken och letade eventuella spindlar som kunde ha tänkt sig att just NU bygga bo i däcken, och eventuella vassa saker på marken som kunde åstadkomma en punktering. Han gjorde ett system av detta varje gång det gick lite för fort, jag snackar ytterst lite, så stannade han cykeln. Jag talade om för honom att det är inte farligt att cykla liiite längre och pekade ut mot den stora skolgården. Men det ville han inte. Jag försäkrade honom om att han kan cykla bra nu så det är inte farligt. Han vänder sig mot mig med riktigt allvar i blicken och frågar:
"-Ser du trappan där?
"-Ja, svarar jag.
"-Om jag åker längre så kommer jag åka ner för den.
"-Nej Alex den är ju jättelångt bort. Alex suckar och tittar trött på mig.
"-Om jag åker fort är den inte så långt bort.
"-Men du har ju bromsar, då får du ju bromsa.
"-Jag kan ju inte bromsa om jag får panik ju, då glömmer jag ju bort hur man gör! VILL DU ATT JAG SKA DÖ ELLER??!!! FÖRSTÅR DU INGENTING?!!!!!

Som ni förstår så är det bara att backa i det här läget, hur frustrerande, på tusen olika sätt, det än är. Jag gick och satte mig på en trapp och lät han hålla på, på sitt eget vis. Där upptäckte jag att min son hittade på ett alldeles eget sätt att lära sig cykla på. I uppförsbacke. Det är ju helt briljant, där kunde han ha full kontroll på cykeln och cykeln hade inte längre nån möjlighet att fara iväg med han. Nu känner han sig trygg och kan hantera cykeln ordentligt, han kan även svänga duktigt så nu cyklar han som om han aldrig gjort nåt annat. Duktig som attan :-)

Nu kommer min man hem om bara några minuter!!! 
Yaay!
Ha en trevlig kväll!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0